Na tom, že niekto ponúka nejaký produkt, by ešte samozrejme nebolo nič zlé. Ide však o to akým spôsobom si získajú kontakt na Vás, čo a za akú cenu Vám ponúknu. Ako väčšina živnostníkov aj ja mám zaregistrovanú svoju činnosť v niekoľkých bezplatných katalógoch firiem. No práve tieto katalógy sú zdrojom kontaktov pre nepoctivých podnikavcov, resp. konkrétne zrejme len zúfalých telefonistov, ktorí si lepšiu prácu asi nenašli a verme, že ani nevedia, aký predražený a amatérsky produkt ponúkajú.
O čo vlastne ide a ako takéto kontaktovanie vyzerá ? Väčšinou keď Vám zavolajú tak sa tvária, že si overujú Vaše údaje ako: obchodné meno, činnosti podnikania, adresu, kontakty - všetky údaje majú z konkurenčných bezplatných katalógov , no povedia Vám: „práve Vám skončila reklama na našom portáli a my si chceme preveriť, či sa žiadne údaje nezmenili" ,na to im poviete že je to v poriadku..., a pani na druhom konci sa Vás len spýta „ či Vám vyhovuje splatnosť (napr.) 10 dní ?" Cena ? tak tá sa u týchto katalógov pohybuje zvyčajne od 300 do 400 € za rok ! Samozrejme, aby to vyzeralo lepšie povedia Vám cenu bez DPH ! A až na otázku či je to s DPH odpovedajú „diplomaticky" : „ táto cena je už konečná a je bez DPH..."
Ani toto doteraz by ešte nebolo najhoršie, fajn niekto si na Vás našiel kontakt a ponúka Vám svoju službu, možno Vám trošku klame... samozrejme začali dosť neseriózne a o niečom to hovorí. No skúste si počas telefonátu alebo po telefonáte, ak nie ste práve za počítačom, vyhľadať ten ich katalóg firiem- výsledok ? Vo väčšine prípadov sa jedná o amatérsky portál, na ktorom je často aj ťažké nájsť nejakú firmu a na webe sú niekedy aj pravopisné hrúbky. Samozrejme ako inak väčšinou úplne chýba kontakt na prevádzkovateľa a majiteľa portálu.
To čo majú tieto amatérske web katalógy firiem spoločné sú zvyčajne oficiálne a vážne až zavádzajúco sa tváriace názvy portálov, zvyčajne obsahujúce slová ako : slovenský, európsky, obchodný, centrálny, register, databáza, vestník... a podobne. Takže sa už názvom snažia nabudiť dojem, že sa nejedná o hocijaký katalóg. Ich cena sa hýbe okolo 300 € za ročné predplatné a majú spoločné amatérske prevedenie portálu, ďalej ich spája telefonické oslovenie a priebeh telefonátu ako som ho opísal hore. V skutočnosti neponúkajú nič navyše, väčšinou naopak menej ako seriózne katalógy firiem ktoré sú zvyčajne bezplatné a platíte len za prednostnú pozíciu (ak o ňu prejavíte zvyčajne sami záujem) , no pozor s obrovským rozdielom v cene a to už od 60 € ročne u seriózneho katalógu firiem, ktorý už má za sebou nejakú históriu, neporovnateľne zaujímavejšiu návštevnosť a celkovo ten portál vyzerá úplne inak, no najmä Vás z týchto firiem neoslovujú telefonicky, a ak aj niektoré áno, tak sa nesnažia na základe klamstva vytiahnuť od Vás peniaze, ale pristupujú seriózne a služba ktorú ponúkajú má väčšinou aj tú hodnotu, čo stojí aj keď nehovorím, že sa Vám musí táto investícia do reklamy vždy vrátiť (to si musí každý zvážiť sám), takže týchto portálov sa nechcem článkom nijako dotknúť.
Čo povedať na záver ? Ak zavolajú mne väčšinou len slušne poviem ,že ďakujem, nemám záujem. Veď pani na druhom konci možno ani nemá šajnu čo ponúka... aj keď v niektorých prípadoch sa možno aj jedna o rodinnú firmu a možno Vám volá manželka tohto podnikavca, prípadne práve majiteľka portálu, ktovie... Každopádne aj toto je ďalšia ukážka toho ako funguje podnikanie na Slovensku, niekto sa živí slušnou poctivou prácou a niekto nemá žiadne morálne prekážky klamať, zavádzať a okrádať. Mohli by sme sa zamyslieť prečo je to na Slovensku tak ? Žeby bolo kradnutie a klamanie v móde, frajerina a bolo to takto tolerované, lebo u nás dokopy nikto nebol potrestaný za krádeže, kde šlo o milióny či miliardy, či už pri privatizácii, zlodejstvách pri štátnych zákazkách alebo miliónových podvodoch na DPH ? Možno niekde tu je dôvod zlej atmosféry a nízko postavenej látke morálky v slovenskej spoločnosti , ale to už je téma na iný článok. Každopádne nedajte sa oklamať !